Voorstudie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu Voorstudie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu

Voorstudie Zuid-Afrika

Door: Rosan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Rosan

10 Januari 2018 | Nederland, Bemmel

Hey!

Voordat ik op reis ga wil ik graag alvast wat meer weten over Zuid-Afrika en het plaatsje Genadendal. Deze informatie ga ik ook verwerken in mijn blog, hier kun je dus verder lezen over Zuid-Afrika en Genadendal.

Algemene informatie:
Zuid-Afrika ligt helemaal onderin Afrika en heeft een oppervlakte van 1.219.912 km2 en een kust lijn van 2800 km, het land staat op plek 25 van de grootste landen. Het land ligt aan de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan. Ook worden er elf verschillende talen gesproken. Zuid-Afrika heeft negen provincies, deze provincies hebben allemaal een eigen hoofdstad. Zuid-Afrika heeft drie hoofdsteden, Pretoria voor de bestuurlijke macht, Kaapstad wetgevende macht en Bloemfontein voor de rechtelijke macht.

Klimaat:
Het grootste deel van Zuid-Afrika heeft een halfwoestijn klimaat en vooral een subtropisch klimaat langs de kust. Het land heeft vooral weinig neerslag en veel zon.

Geschiedenis:
- Zuid-Afrika heeft sinds de zeventiende eeuw een rijke koloniale geschiedenis. In 1652 kwamen de Nederlanders die op de Kaap een verversingspost voor de VOC wilden stichtten. Na 1,5 eeuw van de kolonistatie van Nederland werd de kaapkolonie over genomen door Engeland. Een groot aantal Nederlandstalige kolonisten (boeren).
- In 1931 werd Zuid-Afrika een Dominion en via het Statuut van Westminster werd het volledig onafhankelijk. Een Dominion is een volledig of gedeeltelijk zelf-regerend onderdeel van het Britse Rijk. Sinds toen werden wetten bepaald door middel van je huidskleur, hierdoor ontstond de apartheid.
- Vanaf de jaren 50 werd de donkere bevolking belangrijke rechten ontnomen, Zoals; het recht om te stemmen, het verboden worden van het gebruik maken van "witte voorzieningen" en het recht om met een blank persoon te trouwen. De regering dwong de donkeren bevolking weer in hun thuisland te gaan wonen. Nelson Mandela was het hier niet mee eens. Hij werd opgepakt en moest voor de rest van zijn leven in de gevangenis zitten. Deze gevangenis was op Robbeneiland.
- Op 11 februari 1990 kwam hij toch vrij en kreeg hij de Nobelprijs voor vrede. Toen Mandela 75 jaar was werd hij verkozen tot president. Alle rechten van de mens werden vastgelegd in de grondwet en maken nu een groot deel uit van de grondwet.

Genadendal:
Genadendal ligt in de provincie West-Kaap, met als hoofdstad Kaapstad. Genadendal heeft een oppervlakte van 3,97 vierkantekilometer en heeft 5663 inwoners. 95% van de bevolking spreekt er Afrikaans.

Zuid-Afrika heeft een grote geschiedenis waar je veel over kan vertellen, dit is alles even kort samengevat. Ik heb het over Robbeneiland gehad, Kaapstad, de West-Kaap en Genadendal, dat zijn drie dingen waar ik zelf ook heen ga als ik in Zuid-Afrika ben. Ik ben erg nieuwsgierig naar de reis en heb er super veel zin in!

Groetjes

• 11 Januari 2018 - 07:45

Doranne :

Spannend! Aftellen is nu echt begonnen!! Ik ben benieuwd naar je avonturen!!

• 11 Januari 2018 - 09:33

Amber :

Heey bestie,
    Leuk idee om een blog bij te houden over zuid- Afrika.
    Ik wens je heel veel plezier.
    Dikke kus amber

• 08 Februari 2018 - 15:39

Familie Verheijen:

Hoi Rosan,

We wensen jou een hele fijne tijd in Zuid Afrika. We zijn benieuwd of jij het net zo mooi en indrukwekkend vindt, als dat wij het ervaren hebben.
    Geniet ervan !

Groet,

Han, Marjolein, Juul & Tijn Verheijen

• 12 Februari 2018 - 12:39

Paula Van Den Elzen:

Hoi hoi,
    Erg spannend allemaal.
    Ik denk iedere dag aan jou en wens jou heel veel succes, sterkte en een hele fijne tijd.
    Wij hopen gauw wat van je te horen.

Groetjes uit Veghel.
    Paula