15 februari - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu 15 februari - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu

15 februari

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

27 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Donderdag 15 februari:

Vandaag stonden we om 06.00 op en om 07.00 liepen we naar school, dan zouden we door naar de tafelberg gaan. Er was 1 probleem. Wij kwamen op school en onze buddies moesten allemaal nog toesteming vragen aan ouders en docenten... Vervolgens moesten ze nog geld hebben om mee de tafelberg op te kunnen. Voordat we in de bus zaten en onderweg waren, waren we 2 uur verder. Het was inmiddels al 09.00 uur. Niet alle buddies gingen mee. Sommige hadden geen geld of hadden geen toestemming. Naar de tafelberg moesten we ook nog 2 uur rijden, maar het was het allemaal waard. Toen we er waren gingen we met een gondel naar de top. Eerst alle Nederlanders gingen naar boven, want bij de buddies duurde het allemaal super lang voordat alles geregeld was. Maar die kwamen later toch ook nog boven. Daar had je zo'n mooi uitzicht. Je kon er verschillende wandelroutes doen; van 15 minuten, 30 minuten en 45 minuten. Wij hebben die van 30 minuten gedaan dan had je het grootste gedeelte van de berg gehad. Je liep dan een rondje over de berg. Er waren veel verschillende uitzichten; op de stad kaapstad en de haven van kaapstad, de oceaan, strand en andere bergen. Het was echt super mooi!! We hebben veel foto's gemaakt. Toen we weer naar beneden gingen, gingen we daarna verder met de bus naar het appartheids museum in Kaapstad. Dat was erg interessant. Eerst zaten we in een kamer en ging een vrouw van alles uitleggen en vertellen over de apparheid. Later gingen we pas echt het museum in. De meeste vonden het wel verwarrend ik ook, want die mevrouw gaf een heel duidelijk verhaal maar wat op de borden in het museum stond vond ik best vaag en de meeste anderen ook. Na het museum mochten we Kaapstad in. Daar was een markt waar we souvenirs konden kopen. Na de souvenirs kopen wilden Lieke, Lianne, Zoë, Jasmin, Pam en ik met onze buddies gaan eten bij de burgerking. Maar onze buddies hadden geen geld zeiden ze. Dus wij gingen even naar meneer Rasing hoe we dat nou ook konden lossen. Hij zei dat wij dat niet hoefde te gaan betalen, maar dat hij het even aan de Afrikaanse docenten ging vragen wat we nou moesten doen. Wat bleek nou... de buddies hadden gewoon al geld gehad van de docenten om avond eten van te halen, alleen ze hadden bij de tafelberg en bij het museum in het winkeltje allemaal eten gekocht dus ze hadden zelf een probleem dat ze geen geld meer voor eten hadden. Wij zijn uit eindelijk zonder buddies gaan eten. Toen werden de buddies super boos dat wij hun eten niet wilde betalen. Wij hadden gegeten en liepen nog een rondje en kwamen we onze buddies tegen toen rende ze echt heel hard weg en zeiden niks meer tegen ons. Dus wij dachten oke dan laat maar. Om 18.45 moesten we weer bij de trappen zijn waar we hadden afgesproken. Wij zaten daar al wat eerder met een grotere groep. Kwamen er ineens allemaal bedelaars voor ons staan vragend om geld en eten, want sommige van ons hadden nog een ijsje en dan wilde ze een hapje maar dat gaf niemand. Toen gooide een buddie ineens geld naar een vedelaar en toen kwamen er natuurlijk nog meer bedelaars om ons heen staan. Ook bedelaars met schattige kleine kindjes en al die mensen waren echt super dun. Dat was wel heel zielig om te zien. Iedereen was bij het verzamelpunt dus we liepen terug naar de bus. Onderweg hebben we allemaal liedjes gezongen en in de bus was het ook weer super gezellig de boks ging weer aan met carnavals muziek. Bij het hostel hebben we weer een kringgesprek gehad over de buddies, omdat de meeste met hun het niet zo leuk vind/vond. Na het gesprek gingen we naar de kamer gezellig kletsen en Kaila stond bij de schakelaar van de lamp dus wij dachten dat zij de lamp uit deed, maar toen begon iedereen ineens te gillen en de stroom was er weer uitgeklapt. Dat werd niet meer gemaakt in de avond dus onze telefoons en camera's konden we niet opladen dat was wel vervelend. We gaan iedere dag best optijd slapen omdat we de volgende dag echt weer vroeg op moeten...