12 februari - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu 12 februari - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rosan Hoeven - WaarBenJij.nu

12 februari

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

17 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Maandag 12 februari:

Vandaag ging onze wekker om 06:00, want vandaag gingen we voor het eerst naar school. Toen we op school waren kwamen onze buddies ons allemaal ophalen eerst kregen we een kleine s elle rondleiding door de school daarna gingen we met hun mee naar de week opening. Dat was in een grote zaal (dat was hun gymzaal en aula in 1) alle studenten van de school kwamen daar heen. Eerst gingen ze met z'n alle het volkslied zingen, Daarna ging de wiskunde docent wat vertellen over ons (Nederlandse studenten), Vervolgens vertelde hij over respect wat en dat het de maand van de liefde was en werd er met z'n alle een lief over liefde gezongen, Toen werd er er uit de bijbel gelezen en uitgelegd waarom dat in de bijbel staat en wat er zo velangrijk aan is, daarna deed meneer Rasing nog een woordje en moesten wij allemaal gaan staan zodat iedereen kon zien wie we waren, en als laatste zongen ze met z'n alle het lied van de school. Na de week opening gingen we naar de lessen. Lessen die ik had waren;
1. Afrikaans.
2. Wiskunde.
3. Engels; daar deden ze echt helemaal niks. Er was een vrouw met een soort zweep van een tak en mensen die niet luisterde sloeg ze met die tak.
Toen was er pauze en hebben we met alle buddies geluncht dat was heel erg gezellig toen begonnen de lessen weer en had ik:
4. Biologie: was echt heel leuk want het ging over cellen en van Afrikaans kun je nog wel iets verstaan dus wij konden gewoon antwoord geven op de vragen.
5. Geschiedenis
6. Aardeijkskunde/scheikunde.
Als we van les naar les loopt of gewoon rondloopt op school word je zo erg aangeken. En alle jongens hebben heel veel intressen in je. Het is echt heel anders in Afrika op school. Wij mogen echt niet lopen als de docent praat en de kinderen in Afrika lopen gewoon het hele lokaal door als de docent aan he uitleggen is. Alle docenten schreeuwen ook echt heel hard. Iedereen is eerens anders mee bezig in de les. In de les eet en drinkt iedereen  en zitten heel erg overdreven kauwgom te kauwen en bellen te blazen. en ze komen allemaal heel laat de les nog binnen en dat is allemaal niet eg. Ze gaan gewoon zitten waar ze willen. En als de docent binnen komt voor de les de les begint gaan ze staan en zeggen ze goodmorning teacher. In het lokaal staan voor ons 'oude schoolbanken.' Op de tafels mogen ze gewoon tekenen. En allemaal leerlingen liggen te slapen in de les. De eerste vragen die wij kregen was of wij drugs gebruikte, veel jongens rookte wel wiet of gebruiken andere drugs zeiden ze. Op school gebruikt alleen niemand zijn/haar telefoon ook in de pauzes niet. De docenten praten wel gewoon Afrikaans dijdens de lessen dus we krijgen er niet heek veel van mee maar het was wel leuk om een keer te zien hoe het gier gaat. De leerlingen hebben bijna geen boeken alleen schriften en moeten heel veel overschrijven van het bord. Toen de buddies uit waren konden wij ook weer naar het hostel, dat is 7 minuten lopen. Toen we er waren gingen we ons omkleden en dan gingen we naar de bosmanskloof wandelen. Dat was zo mooi allemaal kleine beekjes, moesten over stenen lopen die half boven het water uit kwamen, we liepen echt in een heel mooi natuurgebied. Na 20 minuten konden we niet verder lopen er was wel een andere optie en dat was allemaal in de zwemkleding door het water met slippers, dus dat gingen we dien. Het water was echt super koud, maar we wilde zien wat er verder was. Dus wij waren aan het zwemmen en stukjes lopen door het water. Maar na een tijdje kon je ook dan niet meer verder je kon alleen een rots opklimmen van ongeveer 2,5 meter hoog, daar hing ook een touw als hulp er stroomde alleen wel water nasr beneden maar niet super hard. Bijna iedereen ging mee naar boven ook ik. Daar was het ook zo ontzettend mooi alleen ook daar kon je niet verder lopen daar moest je een rots op van ongeveer 8 meter daar stroomde het water veel harder af en was veel stijler en als je dus omhoog zou gaan moest je ook weer naar beneden.... dat heb ik nier gedaan wel meerdere deden dat niet. We moesten wel weer naar beneden van die andere rots maar dat was niet zo lastig daar kon je gewoon springen want daar kon je niet staan. Ik sprong samen met Pam en Anouk. Anouk en ik zwommen/liepen voorop. In het water was best lastig, want je kon niet goed zien waar je liep. We hadden wel allemaal onze slippers aan voor meer grip en voor de scherpe stenen. Langzaam kwam de groep allemaal terug. Toen ineens kwam Maaike aan lopen en zie dat meneer Rasing achterover gevallen was en waarschijnlijk zijn sleutelbeen had gebroken. Gelukkig waren meneer van Riel en meneer Bakker bij hem, die hebben hem geholpen ook om van de eerste rots te komen. Dat is allemaal goed gegaan. Onder tussen was iedereen snel aan het onkleden zodat we meteen terug konde gaan.  De groep is terug gelooen meneer Rasing kwam er achter aan met Bakker en van Riel. Rasing had veel pijn en werd na een tijdje echt moe en een beetje slap. We moesten ook snel weer naar de hostel, want de buddies zouden komen voor een braai. Voordat de buddies kwameb gingen we snel onze kamers opruimen, allekamers waren echt een zooi. Toen ze er waren was het wel echt super gezellig. We hebben samen gedanst, gezongen, kaartspellen gedaan en gegeten. Het duurde na een tijdje wel een beetje lang voordat ze weer gingen want iedereen was super moe. De meeste hadden de vorrige nacht maar 3 uurtjes geslapen. Voor dat we gingen eten was het al 22.00/22.30. De buddies gingen rond 23.00 naar huis. Toen hadden we met alle meiden nog een bespreking over; dat de bewaker niet op onze kamers mocht komen, want de vorrige avond hadden we met z'n alle gezellig met hem gepraat alleen dat vonden de docenten niet oke want hij is 19. Als hij nu alsnog op onze kamer komt moeten we daar melding van maken en word hij aangesproken, daarmee staat alleen wel zijn baan op het spel. En we hadden het gehad over morgen, want morgen gaan we naar de huizen van onze buddies daar zag iedereen alleen wel tegen op. Daarna gingen we tandenpoetsen en in bed liggen.

• 17 Februari 2018 - 22:09

Rosaloe:

Hoi Rosan,
    Super om te lezen wat je allemaal meemaakt daar!
    Heel veel plezier nog.
    Dikke knuffel van Pap mam en iesxxx

• 18 Februari 2018 - 23:56

Rianne:

Hoi Rosan,

Leuk hoor om te lezen wat je allemaal beleeft!
    Geniet lekker van deze prachtige reis!

Groetjes Rianne

• 23 Februari 2018 - 09:26

Oma Koppenrade (oma Van Tim.:

Hallo Rosan, meisje wat beleef jij zo toch veel. Ik kan mij voorstellen dat het chockerend is wat je daar zo ziet. Echt een heel ander leven. Dat kan je je hier niet voorstellen. Probeer toch zoveel mogelijk te genieten. Dit maak je vast geen 2e keer meer mee. Verder hoop ik dat je ook nog veel moois gaat zien. Veel plezier.
    Groetjes oma van Tim